PIONIRI JAPANSKOG FILMA - ŠEZDESETE GODINE

Sreda, 5. februar, 20.00, Mala sala

Ovaj program predstavlja remek-dela japanske avangardne kinematografije iz arhive Image Forum – najznačajnije organizacije za distribuciju, prikazivanje i arhiviranje eksperimentalnih filmova u Japanu. Kojo Jamašita, programski urednik Image Forum i ovogodišnji gost Doma kulture „Studentski grad”, napravio je selekciju remek-dela prve generacije alternativnih filmskih stvaralaca koji su u velikoj meri obeležili kulturni život posleratnog Japana. Tri naslova, koja će ovom prilikom biti prikazana u digitalnom formatu, nedavno su restaurisana i digitalizivana u sklopu  obimnog projekta konzervacije podržanog od strane Agencije za kulturne poslove Vlade Japana (Bunkaćo).

„Kavez” (Ori, 11 min, 1962-1969), filmski prevenac najznačajnijeg japanskog avangardnog pesnika, pozorišnog i filmskog reditelja Terajama Šuđija, prikazuje  njegov  začudni nadrealistički repertoar, rođen na raskršću japanske tradicije i evropskog modernističkog nasleđa.

Donald Riči, čuveni tumač japanskog filma, bio je i sam učesnik uzavrele, posleratne japanske eksperimentalne scene i izuzetno plodan, nezavisni filmski autor. „Ratne igre” (War Games, 22 min.) iz 1962. godine sa pravom se smatraju njegovim najuspešnijim eksperimatalnim filmom.

Obajaši Nobuhiko, pionir japanskog nezavisnog filma, već je tokom pedesetih i šezdesetih godina stvorio razigrani eksperimentalni izraz koji će ga, u kratkom roku, lansirati u svet japanske reklamne industrije. Obajaši je ostao upamćen kao najplodniji i najprepozantljiviji režiser zlatnog doba japanske televizije. Njegov film „Emocije, legendarno popodne: Drakula kojeg sam jednom video” (EMOTION, 39 min, 1967) predstavlja neobuzdani mladalački eksperiment – šareni pačvork sačinjen od komedije, horora i vesterna - nastao kao omaž stvaralaštvu Rožea Vadima.

Jedini film koji će ovoga puta biti prikazan na 16 mm traci, „Pesma kamena”  (Iši no uta, 24 min, 1963) čuvenog  eksperimentalnog reditelja Macumoto Tošia, sastavljen je  isključivo od  fotografija  kamenoloma i kamenorezaca sa japanskog ostrva Šikoku. Koristeći tehniku stop-motion  animacije, Macumoto u vizuelno polje prenosi postulate njegove „metode avangardnog dokumentarnog filma“ – teorijskog poimanja filma kao sinteze dokumentarnog zapisa spoljne, društvene realnosti i nadrealističkog viđenja unutrašnjeg, psihičkog života.
 

Trajanje programa je 96 minuta, a nakon projekcije sledi razgovor sa kustosom-selektorom.

Top