NOVI PRILOZI ZA ENCIKLOPEDIJU KRIKOVA 2

Subota, 29. oktobar u 20.00, Instagram

Kada je bio dete, Čarlsa Mingasa je maćeha vodila u crkvu njegove svetosti; svidele su mu se neobuzdane reakcije vernika, kao svi pljeskao je u ritmu. Tridesetak godina kasnije je u nekoliko kompozicija oživeo duh i smisao soul mitinga. Na sceni je preuzimao ulogu propovednika i sve prisutne vodio u željeno osećanje, objedinjavao ih njime. „Mi nismo mi a ipak, po prvi put – mi“ reče. Jedan mistik, a to što je iz drugačije kulture i drugog vremena nebitno je baš zato što je mistik. Džon Koltrejn je ozbiljno zagazio u tridesete kad je dostigao zrelost. Njoj je prethodilo religiozno buđenje. Zatvorio se u svoju sobu i proveo u njoj 5 dana i 5 noći sam, samo na vodi: skinuo se sa droge i alkohola. On nije osećao da je bio sam u tom poduhvatu, 7 godina kasnije zahvalio se tvorcu svitom A Love Supreme.

Ako se išta može meriti s ovim instrumentalnim kricima onda su to oni vokalni Nusrata Fateha Ali Khana. Nusrat je popularisao kavali muziku i izvan južne Azije. Kavali je jedan od izraza sufizma, islamskog misticizma. Slušaju ga milioni. Od onih sa zapada većina jedva da išta zna o proroku Muhamedu, o sufizmu još manje, pesnik Šahbaz Kalandar je nepoznanica, a kad Nusrat peva Mast Qalandar reakcije su estatične. Cilj kavalija i jeste da i muzičare i publiku dovede do onoga što se rečima ne može iskazati. Naučnici se ne slažu da li je animizam punopravna religija ili sistem verovanja autohtonih naroda. U inuitskoj tradiciji je da dve žene imitiraju zvuke iz okoline; Tanja Tagak nije našla partnerku pa se sama svađa i sestrimi sa duhovima životinja, zemlje i vetra i to zvuči impresivno.

Top