AFC U 21. VEKU: NAJVEĆI USPESI (AUTORKE)

Program povodom 50 godina DKSG Akademski kino-klub postao je deo Doma kulture „Studentski grad” 1976. godine, pod imenom Akademski filmski centar. Za gotovo pedeset godina rada u velikom novobeogradskom Studenjaku, AFC je postao, sasvim sigurno, najvažnije mesto u regionu za avangardni film, jedan od najvažnijih producenata eksperimentalnog i dokumentarnog filma u Srbiji, presudna ustanova za razvoj publike, ali i produkciju animiranog filma, i ključno mesto studentskog obrazovanja u oblasti filma i videa izvan fakulteta i akademija. O tome svedoče brojne nagrade, istorijski značajna izdanja festivala Alternative film/video i Balkanima, velika imena filma i videa koja su gostovala u AFC-u, bogati Arhiv alternativnog filma, kao i nebrojene radionice, seminari, okrugli stolovi i tribine.
Nešto od toga je sada već daleka istorija o kojoj su već napisane, i nesumnjivo će se tek pisati, knjige i akademski radovi. Ali uspesi filmskih autora AFC-a u 21. veku čine se kao naša sadašnjost i temelj za budućnost. Zato ćemo se osvrnuti na njih.
Autori Akademskog filmskog centra (AFC) Doma kulture Studentski grad proboj su ostvarili početkom veka na Martovskom festivalu. Neki od njih počeli su još 1980-ih, poput Igora Toholja (Noćne kretnje, dnevni snovi (Eldorado), prikazan na Martovskom 2001), a neki sazrevali u autore osobenog stila i izraza: Bob Milošević/Izvanredni Bob (Boogie Woogie, prikazan 2002), Isidora Ilić (I’ll Be There, prikazan 2004), Boško Prostran (Love Triangle, prikazan 2004), Zoran Tairović (Crvenkapa, 2009), Miloš Tomić (Mikrob i Stevan, prikazan 2012)...
U AFC su 2010-ih, na rezidencijalni program Alternative film/video festivala, obnovljenog 2003, a međunarodnog od 2006, dolazili autori iz inostranstva i snimali filmove u Beogradu, postavši tako tzv. četvrta ili globalna generacija autora AFC-a.
Tako se AFC otvorio za međunarodnu scenu i tamo postigao značajne uspehe. Film Ja kad sam bila klinac, bila sam klinka (2013) Ivane Todorović uvršten je i u zvanični program Berlinala, kao i Sky Lines (2014) britansko-nemačke autorke Nadin Pulen, a dva
filma inostranih autora dobila su nagradu za najbolji eksperimentalni film Martovskog festivala: Yugoslavian Home Movies (2013) Saliz Hjuz iz SAD i Iznad Beograda (2015) Andresa Denegrija iz Argentine.
U ovom periodu sve veći broj autorki stvarao je filmove u AFC-u: Jelena Bešir, Mirela Srebrić, Iva Ćirić (sve tri autorke sa značajnim animiranim ostvarenjima), Senka Domanović, Gordana Smuđa, Milica Jovčić, Stefana Savić, Nina Krojcinger, Marija Kovačina, Maja Novaković… Film A sad se spušta veče (2019) Maje Novaković postao je svojevrstan fenomen: verovatno najnagrađivaniji film u istoriji AFC-a, kvalifikovao se čak i za Oskara.
Stoga ćemo u ovom izboru pogledati najveće uspehe upravo autorki AFC-a u 21. veku.

 

Program:

Ogledalo (2005), Jelena Bešir, 8’ 13’’

Zlatna medalja Beograd Martovskog festivala (2005)

Ja kad sam bila klinac, bila sam klinka (2013), Ivana Todorović, 29’ 58’

Glavni takmičarski program kratkih filmova Berlinala (2013), Zlatna medalja Beograd Martovskog festivala (2013)

Sky Lines (2014), Nadin Pulen (Nadine Poualin), 9’ 55’’

Glavni takmičarski program kratkih filmova Berlinala (2014), Najbolji eksperimentalni film Lionshead Film Festival, Dalas (SAD)

Yugoslavian Home Movies (2014), Saliz Hjuz (Salise Hughes), 11’ 41’’

Gran-pri Martovskog festivala (2014)

A sad se spušta veče (2019), Maja Novaković, 27’ 30’’

Preko pedeset nagrada na međunarodnim festivalima, uključujući i nagradu u Severnoj Karolini (SAD), koja je omogućila i kvalifikaciju za Oskara.

Top