GOSTOVANJE AKADEMSKOG FILMSKOG CENTRA DKSG U BRISELU

TABUI U TRANZICIJI

 

Izložba radova nastalih na umetničkoj koloniji u selu Babe kod Beograda, održanoj krajem avgusta na temu “Tabui u tranziciji”, biće otvorena 15. januara u Domu kulture Studentski Grad, u okviru dugoročnog regionalnog projekta Zemunskog malog umetničkog centra (ZMUC) “Mobilne rezidencije / Pokretne kolonije”, koji se od 2013. godine realizuje u saradnji sa Zeta Centrom u Tirani (Albanija) i udruženjem Za Druga u Petrovcu (Crna Gora).

 

Među učesnicima su bili umetnici iz Srbije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore: Branislav Nikolić, Katarina Švabić, Nenad Jevtić, Dragana Nikoletić, Vladimir Jakšić, Nemanja Čađo, Senka Trivunac, Đorđe V. Gregović i Nikola Simanić, koji su intenzivno radili na novim umetničkim delima u različitim medijima.

 

Kolonija u Babama rezultirala je sa desetak radova umetnika iz Beograda, Prijedora, Nikšića, Podgorice i Petrovca, čije je zajedničko delo inicijativa za restauraciju jednog od simbola Kosmaja – spomenika partizanima poginulim u Drugom svetskom ratu koji je ranije ove godine oskrnavljen krađom velikog bronzanog reljefa. Na mestu velikog bronzanog reljefa u osnovi spomenika sada se nalazi krug od crvenog mermera i u sivu plintu uklesane reči: “Obnovila opština Sopot 2014”.

 

Podgorička umetnica Katarina Švabić iz Podgorice analizirala je segmente spomenika na Kosmaju i koristeći se metodom spajanja drvenih ploča citirala skulpturalnu teksturu na spomeniku. Njen rad “Bestežinsko stanje” je objekat koji će vremenom biti inkorporiran u prirodni ambijent.

 

Arhitekta Nenad Jevtić iz Beograda stvorio je rad “Mapa” koristeći crnu boju, kožu na kojoj je crvenim koncem izvezao mapu puta do spomenika na Kosmaju.

 

Nastavljajući se na ideju korišćenja spomenika kao markera, multimedijalni umetnik Nikola Simanić iz Nikšića, koji je i organizator umetničkog programa Lake festa, realizovao je rad “Kratkovidost” - instalaciju od drveta u koju su fizički ubačena stakla naočara, postavljena tako da posmatraču omogućavaju da pronađe pravu dioptriju za posmatranje, “čitanje” spomenika na Kosmaju.

Jevtić i Simanić su realizovali i zajednički rad – kinetičku skulpturu “Bez naziva”.

 

I pisac Đorđe V. Gregović iz Petrovca direkno referiše na krađu bronzanog reljefa na spomeniku na Kosmaju radom ”Sv. Duh Tranzicije” - čeličnim otvorom za kanalizaciju, koji je postavljen u novoformiranu galeriju “Krov nad glavom”.

 

Beogradski umetnik Branislav Nikolić, inače organizator Jalovičke kolonije, koji je realizovao rad “Ogledalo grada” – deo serije reljefa izrađenih od pronađenog drveta (prozora, vrata, ormana, dasaka...), reflektujući situaciju sa ulica, gde ljudi često bacaju staru drvenariju zamenjujući je plastičnom. “Ogledala” se ne bave samo reciklažom kao savremenim oblikom ekološke svesti, već su pokušaj rekompozicije i rekonstrukcije postojećih društvenih činjenica.

 

Vajarka Dragana Nikoletić iz Beograda realizovala je rad “Pogled u kapitalizam ili svi žale konje, a niko ne pominje štetu od 800.000 evra”. Reč je o ready made objektu – prozoru koji je postavila na granicu između dvorišta rezidencije i suseda. Otvarajući dijalog javnog i privatnog prostora, njen rad je i ciničan komentar na incident u kojem su izgoreli živi konji u Kantri klubu “Babe”, na sam dan početka Mobilne rezidencije u Babama.

 

Arhitekta Nemanja Čađo iz Prijedora, inače jedan od organizatora Ars Kozare – umetničke laboratorije u prirodi, realizovao je rad “Krov nad glavom” – galeriju koja je zamišljena kao vrsta mikroambijentalne celine koja korespondira sa prirodnim prostorom sela Babe. Objekat je načelno proglašen galerijom, odnosno prenamenjen iz funkcije stanovanja u izlagački prostor. “Krov nad glavom” propituje fenomenologiju i kontekst krova nad glavom kao fizičkog elementa arhitekture, kao i njegovo iščitavanje iz različitih uglova.

 

Među učesnicima Mobilne rezidencije u Babama bila je i fotografkinja Senka Trivunac iz Beograda koja će izložiti rad “Stara partizanka”, a doprinos su dali i Dejan Ilić – učešćem na okruglom stolu “Tabui u tranziciji”, kao i Zlatko Paković – tekstom u “Danasu”.

 

Projekat "Mobilne rezidencije / Pokrtene kolonije" započet je 2013. godine likovnom kolonijom u Babama i arhitektonskom u Reževićima, a cilj je da se, uprkos državnim granicama, socijalnom i materijalnom položaju umetnika i publike, poboljša njihova komunikacija. Osnovna ideja projekta je da stvori alternativna mesta i pravce za umetničko delovanje u balkanskim selima, iz kojih se ponekad, sa kulturne margine, čuju važni glasovi.

 

Pored multimedijalne kolonije u selu Babe, u septembru 2014. godine je održana i književna kolonija koja je okupila autore iz regiona na temu tabua u tranziciji, među kojima su bili Ognjen Spahić, Goran Gocić, Lamija Begagić, Aleksandar Ljubiša, Stefan Bošković, Vasko Raičević, Staša Aras, Vladislava Vojnović, prevodilac Slavica Agatonović…

 

Top