PRVOBORCI AMERIČKOG FOLK-ROKA

Sreda, 16. oktobar, 19.00, Mala sala

U proleće 1965. Dejvid Krozbi je otišao da pogleda A Hard Day’s Night, film o Bitlsima. Iz bioskopa je izašao ošamućen, okrenuo se oko sebe i uzviknuo: „Da! I ja želim tako da živim!“. Brzo je ubedio Džima MekGvina i Džina Klarka, kolege iz grupe Jet Set, da akustične gitare zamene električnim. Našli su basistu i bubnjara koji liče na liverpulske „bube“ i promenili ime u The Byrds. Folk trio je postao rok bend. Posrećilo im se da prvi singl, obrada Dilanove Mr. Tambourine Man postane veliki hit. Celu deceniju unazad izgledalo je da su folk, sa ozbiljnim pristupom važnim društvenim temama i razbarušeni, hedonistički rok – dva udaljena sveta koji nemaju bog zna šta da ponude jedan drugom – a onda je u julu ‘65. glavna tema postao folk-rok. Par sedmica posle albuma The Byrds, Bob Dilan je izdao prevratnički singl Like a Rolling Stone i nastupio na Njuport folk festivalu sa rok grupom uz žestoko negodovanje dela publike i kolega (Pit Siger je pokušao da sekirom iseče kablove). Priču o rađanju novog podžanra zaokružio je producent Tom Vilson. On je bez znanja Sajmona i Garfankela snimku Sound of Silence dodao el. gitaru, bas i bubnjeve. Senzacionalni uspeh je ubedio duo da nastavi u istom stilu. Brojni kopiranti i prevaranti koji su hteli da iskoriste modu su zaboravljeni a pamte se doprinosi Buffalo Springfield, Lenarda Koena, Džoni Mičela i još nekolicine velikana.

Top