BOSA NOVA – O JEDNOJ MUZIČKOJ REVOLUCIJI

Subota, 13. novembar u 20.00, Instagram

Kako reče Brajan Ino, muzika je uvek politična, i to mimo tekstova; moglo bi da se doda – ponekad i nasuprot njima, jer često reči iznose napredne stavove, a muzika pratnja je konzervativna. Po Inou se političnost ogleda na strukturalnoj ravni i na nivou postupka. I to je sve od Brajana na ovu temu – sasvim dovoljno da pokrene lavinu.

U popularnoj muzici su tehnički izumi omogućavali estetske pomake. Bi bap je prvi put dokumentovan na singlu – revolucija ja sabijena u tri vrtoglava minuta. Pojava dugosvirajuće, LP ploče je pomogla hard baperima da svoje kompozicije od 7-8 minuta snime opuštenije, bez sažimanja. U začetku bezmalo svakog novog pravca ili žanra stajala je neke ritmička inovacija. Dobar primer je fank, Džejms Braun je od svog bubnjara zatražio da naglasi prvi takt, a ne drugi (pa četvrti) kako je bilo uobičajeno, i nova muzika je rođena.

Bosa nova zvuči tako melodično i suptilno da ju je teško povezati sa revolucijom. A bila je. Radikalnu redukciju ritmova nacionalne sambe prvi je sproveo Žoao Žilberto, kao gitarista. Inspirisao je bubnjara Miltona Bananu da pronađe primereni bosa-bit, i Toma Žobima da komponuje odgovarajuće pesme. Posebna priča je Žilbertovo korišćenje mikrofona – bez njega se nejaki glasić ne bi čuo ni u predsoblju, s njim je izuzetan pevač. A to je tek sam početak.

Na video snimku Mićun dalje umuje, ako vas zanima, na mreži je.

Top