ПОЕЗИЈА ПРИЗОРА: ФИЛМ "ГАВРАН" НИКОЛЕ ЂУРИЋА

Среда, 13. мај

Представљамо још један бисер из колекције нашег Архива: Гавран (1973) Николе Ђурића. Филмови Николе Ђурића увек имају, поред иновативног формалног поступка, и тежњу ка поезији призора – у овом случају, у фокусу је лет гаврана, а до сноликости и симболике покрета птице аутор је дошао уз помоћ ручно рађене оптичке копирке, специјално прављене за потребе овог филма (која се такође чува у нашем Архиву медија). Иако и даље недовољно познат изван кругова филмске алтернативе, Гавран је један од најцењенијих филмова из нашег Архива, ког упућени кустоси редовно стављају на програме ретроспектива југословенске филмске авангарде и експерименталног филма. 
Јован Јовановић је о филму написао: "Анализа и демистификација филмске илузије извршена је у филму Гавран. Наизменично користећи живе кадрове, стоп кадрове и фотографије лета гаврана, аутор преиспитује природу филмске слике и кинематографско кретање као чулну илузију састављену од статичних елемената. Минималистички конципиран филм Гавран, истовремено провоцира снажни онирички доживљај кинестетичким деловима структуре."
 

Никола Ђурић (Праг, ЧССР, 1949) апсолвирао је историју уметности на Филозофском факултету у Београду, а дипломирао на одсеку за камеру Факултета драмских уметности у Београду. Први контакт са филмом остварио је 1968. године у Академском кино клубу (АКК, данас редакција Дома културе "Студентски град"). Са Ивком Шешићем и Милорадом Глушицом реорганизује АКК и у клубу ради значајне филмове: Гавран, Самогласници, Материјал 1, Јаје на око... Председник је АКК од 1974. до 1976. године. Телевизијском производњом почео да се бави 1987. године – сем документарних филмова, за ТВ је снимао ратне репортаже на кризним подручјима у Авганистану, Ираку, Француској Гвајани, Таџикистану, Источном Тимору, Косову… Такође је често ангажован за специјална снимања као што су: снимање из хеликоптера и авиона, подводна снимања и снимања на висини. Напушта телевизијску производњу 2011. године и прелази у Дом културе Студентски град као уредник Архива медија. Тамо ради до 2015. на дигитализацији филмова и филмских материјала и довршава филм Ноктурно (1974-2014).

 


 

Top