23. 6. 2015.| Akademski filmski centar

                                                   23. 6. 2015.

                                                   Letnja scena  

    EKSPERIMENTALNI FILM U SRBIJI: GODINE USPOSTAVLjANjA (‘50 – ‘60)

 

„Osnivanjem kino klubova posle II Svetskog rata u Jugoslaviji, ideje i rad mladih filmskih autora u Srbiji bile su oslonjene na tradicije evropskog filma – nadrealizam, neorealizam i francuski novi talas. Korifeji eksperimentalnog  (kasnije i profesionalnog) filma u Srbiji pedesetih i početkom šesdesetih godina: Dušan  Makavejev, Živojin Pavlović, Vojislav Kokan Rakonjac i Želimir Žilnik (Žilnikovi eksperimentalni filmovi su izgubljeni) stvaraju niz filmova koji kroz eksperiment u okviru narativnog filma postavljaju pitanja o suštini socijalističkog društvenog sistema. Kamera “iz ruke”, atmosfera predgrađa i gubitak iluzija o novom, boljem društvu, provejavaju kroz ove filmove. Njihovi profesionalni filmovi koje su snimili tokom šesdesetih, svojim socijalnim i političkim angažmanom snažno će uzdrmati socijalističko društvo i biti označeni kao crni talas u jugoslovenskom filmu. Dragoslav Lazić u dokumentarnu i Sava Trifković u igranu strukturu inkorporiraju snažnu vizuelnu ekspresiju kretanja unutar kadra dok Petar Aranđelović koristi found footage materijale da destrukturira klasičan igrani film. Poznanstvo sa Petrom Aranđelovićem na žiriranja festivala GEFF, Tomislava Gotovca odvodi u Beograd, gde njih dvojica snimaju čuvenu strukturalnu trilogiju (Pravac, Plavi jahač, Kružnica) 1964. god. koja će, kao i filmovi Mihovila Pansinija, razgovori o anti-filmu 1962. i festival GEFF 1963. u Zagrebu, potpuno promeniti dotadašnje shvatanje eksperimentalnog filma.“

Miodrag Milošević

 

Ovaj program je u toku ove godine bio prikazan u Antolodži film arhivu (Anthology Film Archives)u Njujorku, Umetničkom muzeju u Berkliju i Pacifik filmskom arhivu (UC Berkeley Art Museum & Pacific Film Archive), Kinoteci u Kvebeku (Kanada), kao i na 62. Beogradskom festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma.

 

Dušan Makavejev, ANTONIJEVO RAZBIJENO OGLEDALO, 1957, 11 min,16 mm, KKB

Živojin Pavlović, TRIPTIH O MATERIJI I SMRTI, 1960, 9 min, 16 mm, AKK

Vojislav Kokan Rakonjac, ZID, 1960, 8 min, 16 mm, AKK

Dragoslav Lazić, DIM I VODA, 1962, 12 min, 16 mm, AKK

Sava Trifković, RUKE LjUBIČASTIH DALjINA, 1962, 11 min, 16 mm, AKK

Petar Aranđelović, EKSTAZA,1963, 5:18 min, 16 mm, KKB

Tomislav Gotovac, PLAVI JAHAČ (GODARD-ART), 1964, 14 min, 16 mm, AKK



Vrste materijala u arhivi: Fotografija

Signature: Ft/06/15


foto: